Hovedpine og kæbespændinger er blevet en folkeepidemi. Derfor vil jeg gerne vise jer et stræk, som effektivt afhjælper hovedpine og kæbespændinger på blot et par minutter hver dag.

SternocleidomastoideusHvad hedder djævlen?

Sternocleidomastodeus er navnet på den skrå halsmuskel, som skaber alle problemerne. Det er en kompleks muskel, som skaber foroverbøjning (flexion) og bagoverbøjning (extension) i nakken. Desuden kan den sidebøje og rotere nakken. Det er derfor ikke overraskende, at en så kompleks muskel kan skabe mange problemer for mennesker som bruger kroppen meget ensidigt. Mange af os bliver nemlig utrolig spændte i denne muskel pga. fastlåste arbejdsstillinger kombineret med en ludende holdning, hvor hovedet hviler et godt stykke foran vores centerlinje. Så stram op i din holdning, hvis du vil undgå at nakken skal brokke sig for meget.

Men hvorfor giver den hovedpine?

Sternocleidomastoideus spiller en afgørende rolle for strukturel balance i nakken. Den hæfter på blandt andet kravebenet og kraniekanten, og indgår i længere muskel og bindevævskæder, som rækker lige ind i kæbe, kraniekant, tinding og skalpen. Derfor kan én enkelt muskler skabe rod i mange ting. Janet Travel (John F. Kennedys praktiserende læge og grundlægger af triggerpunktsterapi) mente at denne muskel var afgørende i håndteringen af alle kroniske nakkeproblematikker, hvorfor denne muskel måtte behandles, hvis man håbede på et positivt resultat.

Vejrtrækning – endnu en faktor

Desuden spiller vores vejrtrækning også en stor rolle i forhold til denne muskel. Når vi sidder ned og falder sammen foran computeren eller tv’et, så får vi en udpræget tendens til at bruge de sekundære vejrtrækningsmuskler, i modsætning til vores primære vejrtrækningsmuskel, som er mellemgulvet (diafragma). Vores sekundære vejrtrækningsmuskler er ikke skabt til at være på arbejde hele tiden, så de bliver hurtigt trætte, hvorfor vi ender med at få spændinger i regionen omkring nakke, hals og kraveben.

Klassiske symptomer

Spænding i denne muskel, dvs. sternocleidomastoideus, kan give hovedpine i kraniekanten, omkring øret, i tindingen og omkring øjnene. Ydermere kan den være medvirkende faktor i uforklarlige kæbespændinger og således også være medvirkende til udefinerbare ansigtssmerter, såsom tandpine, øresmerter, etc.

Du vil elske dette stræk

Nu til strækket som jeg vil vise jer i dag. I videoen nedenfor gennemgår jeg strækøvelsen skridt for skridt, men I kan også læse beskrivelsen nedenfor.

Følg med her – skridt for skridt

Først starter du med at sidde rank på en stol. Så løfter du brystkassen en smule og trækker hagen ind. Herfra tilter du hovedet til den ene side (venstre), hvorefter du begynder at læne hovedet bagover. Her skulle du allerede begynde at mærke et lille stræk. Herfra begynder du at køre kæben fremefter, hvilket intensiverer strækket. Til sidst kan du tage modsatte sides arm og rotere den udefter, hvorefter du trykker håndroden ned mod jorden.

Alle disse elementer tjener til at gøre strækket så fuldstændigt, at man ikke kan kompensere nogen steder. Prøv engang og se hvad det gør for dig.

Mere fra Tairo Klinik

Hvis du kunne lide dette stræk, så skal du vist også læse del 2, hvilket du kan gøre her.

Du kan finde flere øvelser på vores video-sektion.

Skriv endelig en kommentar i feltet nedenfor og lad os vide, hvordan øvelsen var for dig. Hvis du kunne lide denne video, så giv os et synes om og del endelig med venner og bekendte.

Hvis du gerne vil forblive opdateret på lignende blogindlæg, så følg os på bloggen eller giv os et like på vores Facebook side.

Fandt du dette indlæg interessant, så vil du måske også kunne lide disse indlæg:

Har dine rygmuskler glemt hvordan de skal holde dig rank?

Har du kroniske nakkesmerter, så læs med her