Iskiassmerter kan komme af mange ting. Sandsynligheden taler for, at vi enten selv har prøvet eller kender nogen som har prøvet at have ondt i iskiasnerven. Iskiasrelaterede smerter kan opstå ved mange ting. Der kan være diskusprolaps i de nedre hvirvler i ryggen, der kan være indsnævring, som ikke tillader nok plads til nerven, der kan være piriformissyndrom og meget mere. Derfor er det vigtigt, at vi får undersøgt klienten, så vi kan blive klogere på, hvad der udløser smerterne.

En vigtig, og ofte overset, komponent ved iskiassmerter er triggerpunkter i en muskel ved navn gluteus minimus. Den er så almindelig, at Janet Travell endda valgte at kalde den ”Pseudo-sciatica”, altså den falske iskias.

Sådan behandler vi iskiassmerter i klinikken

Når en patient kommer til mig med iskiassmerter, så laver vi naturligvis en grundig journal, men en af de første ting jeg gør, er at teste for triggerpunkter i gluteus minimus. Derudover laver jeg en funktionel udredning af muskulaturen i området med Neurokinetic therapy. Derigennem får vi et overblik over, hvor dygtige musklerne i området er til at arbejde sammen.

Ofte finder vi triggerpunkter i gluteus minimus og vores NKT analyse afslører, at der ofte er vanskeligheder mellem quadratus lumborum, psoas og gluteus minimus, om end mange andre muskler også kan være involveret.

Case study

NKT test piriformis

Test af piriformis

Den anden dag fik jeg en ung mand ind af døren, som havde døjet med diskusprolaps ved L4-L5 og L5-S1 gennem mere end et år med smerte ned i højre ben til følge. Han var nogenlunde funktionsdygtig på nuværende tidspunkt, men smerten i benet ville ikke helt aftage.

Først så vi, at triggerpunkter i højre gluteus minimus udløste refereret smerte ned i benet langs det forløb, som iskiassmerter ofte har. Det fortalte os, at gluteus minimus med god sandsynlighed var involveret i problemet.

Neurokinetic therapy (NKT) afslørede, at højre gluteus minimus overarbejdede, og at den skabte en inhibition (underaktivitet) i quadratus lumborum i samme side. Vores opgave var således at få højre gluteus minimus til at slappe af, mens vi skulle overtale højre quadratus lumborum til at blive mere aktiv.

Vi lavede en release af højre gluteus minimus med rolfing og akupunktur fulgt af en specifik aktivering af højre quadratus lumborum. Det gav ca. en 50% forbedring ned i benet. Det var en god start, men ikke nok. Vi undersøgte derefter de 6 laterale rotatorer i balden og fandt en faciliteret (overaktiv) piriformis, som kompenserede for en underaktiv gluteus maximus. Afspænding af pirformis og aktivering af gluteus maximus – og voila, smerten var næsten væk.

NKT gluteus maximus

Test af gluteus maximus

Vi havde altså flere faktorer som gav anledning til hans iskiassmerter. Diskusprolapsen kunne sagtens have været startskuddet til problemet, men i håndteringen af diskusprolapsen var hjernen nødt til at kompensere på måder som gav mening til at begynde med, men som senere ikke længere tjente det samme formål. Tværtimod var det netop de kompensationer som nu holdt ham fast i smerten.

Med vores skræddersyede hjemmeprogram kunne vi sende en fortrøstningsfuld klient hjem – og jeg tænker, at der nok er god chance for, at vi kan få ham på ret køl igen 🙂