Hvad er akupunktur?Kasper Andersen akupunktur acupuncture

Akupunktur er en gammel, kinesisk behandlingsform, som er mere end 5000 år gammel. Den virker ved at indføre nåle i strategisk udvalgte punkter, som herefter påvirker energiflowet i kroppen og faciliterer heling af gamle skader og lidelser. Akupunktur fungerer på baggrund af en stor og nuanceret viden, som over flere tusinde år er blevet kultiveret i Kina.

Akupunktur handler om meget mere end at stikke nogle nåle i kroppen. I Vesten vil vi gerne tænke at én bestemt ting virker mod én bestemt lidelse, f.eks. virker denne pille mod hovedpine. I kinesisk medicin afviser man denne tilgang, da en hovedpine kan vise sig på baggrund af vidt forskellige ubalancer, og hvis behandlingen skal være andet end symptomlindring, så er vi nødt til at forholde os til roden af lidelsen.

I Kinesisk medicin er det således afgørende at vi får stillet den rigtige diagnose. Hvis vi ikke kender ubalancen, så kan vi ikke forholde os til årsagen bag symptomet. Med henblik på at få kendskab til patientens ubalancer stiller vi grundige spørgsmål angående fordøjelse, søvn, energi, menstruation, osv. Alle disse ting tegner et præcist billede af, hvad vi har med at gøre og således kan vi bedre vælge de rigtige akupunkturpunkter og evt. vejlede med hensyn til kostændringer, motion, etc.

akupunktur ryggenMed akupunktur hjælper vi kroppen til at mobilisere dens egne selv-helende og selv-organiserende kræfter. Ved at frigøre energi som ellers er bundet til andre opgaver, såsom smertehåndtering, stress, fordøjelsesproblemer, etc. kan vi rette vores ressourcer mod mere vitale processer og dette afspejles med det samme i vores livskvalitet.

Akupunktur er for alle, uanset køn og alder. Da akupunktur i sin grundkerne handler om at balancere kroppens energi kan den være en støtte for alle mennesker i alle livets faser.