Crossfit er blevet meget populært. Det er en hård og sjov træningsform, som giver hurtige resultater, hvis man er klar til at gøre det arbejde der skal til. Samtidig er der dog rigtig mange som får skader med crossfit. Mange begynder på crossfit uden først at have grundformen i orden, og her må kroppen ofte ende med at bukke under for den type eksplosive og udmattende bevægelsesmønstre som crossfit byder på.

Hvorfor sker det?

Sagen er at muskler kan udvikle sig rigtig hurtigt og man kan typisk se gode resultater på så lidt som en måneds træning, men ledbånd tager meget længere tid om at tilpasse sig den belastning de bliver udsat for, dvs. længere tid om at blive stærkere. Dette betyder at folk kan træne musklerne op til en sådan grad at ledbåndene ikke kan følge med og så kommer skaderne.

DERFOR er det vigtigt at man slår koldt vand i blodet og tillader at kroppen får tiden til at restituere og tilpasse sig den nye arbejdsbyrde. Det kan godt betyde at man ikke øger intensiteten gennem noget tid og at man endda prøver at holde intensitetsniveauet, men med mindre træningstid. Den slags formler giver kroppen tid til at bygge op!

Hvis man kigger på en langdistanceløbers krop og en 100-meter sprinters krop, så kan man tydeligt se forskel. Langdistanceløberen vil have en tendens til at se lidt senet ud uden den store muskelmasse. Sprinteren derimod ser stærk og eksplosiv ud. Det er sidstnævnte type som crossfit træningen producerer og megen forskning tyder på at der er sundhedsmæssige fordele ved den type træning. Når man træner hårdt i korte intervaller (og med relativt korte træningspas), så fremmer man faktisk kroppens produktion af væksthormon, hvilket er noget vi alle begynder at mangle lidt af efterhånden som vi bliver ældre. Klassisk udholdenhedstræning kan her ikke tilbyde det samme. Det man dog ofte glemmer, er at for at den intensive træning skal give resultater, så er det afgørende at kroppen får den hvile der skal til. Ved at træne hårdt og eksplosivt, sender man et signal til hjernen om at man skal have en krop som er god til at udføre disse opgaver, men hvis man overtræner, så vil kroppen gå tilbage til at tilpasse sig en form for klassisk udholdenhedstræning, hvorved sliddet på kroppen øges uden tilsvarende opbygning af muskler og ledbånd.

Jeg siger det derfor igen: SØRG FOR AT FÅ DIN HVILE!

Når man træner hårdt og eksplosivt, er det samtidig vigtigt at man sørger for at ens led fungerer ordentligt. Dvs. man skal sørge for at ens vægtbærende led specielt, dvs. skuldre, hofter, knæ, ankler og rygsøjle, relaterer godt til hinanden og at de ikke kommer på overarbejde på grund af en dysfunktion andetsteds i kroppen. Den slags ting kan Rolfing hjælpe med. Vi løsner bindevævet, genetablerer funktion ved at få leddene i en position hvor de kan fungere på den måde de er designet til, og vi forbedrer således kropsholdning og generelt velvære. Hvis du tænker at du kunne have brug for den slags, så er det måske en god ide at prøve Rolfing.

Her er en lille video om Rolfing og Crossfit

Held og lykke med din træning!

Den Ultimative Guide til Smertefri Nakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få øvelserne med det samme, så du kan gå i gang allerede i dag.

Tak for din tilmelding! Du skal først bekræfte din tilmelding for at få øvelserne. Tjek din SPAM hvis du ikke kan finde vores email.

Pin It on Pinterest