Er du en af dem som døjer med ondt i lænden uden at kende årsagen?

Du ved – mange mennesker ved jo egentlig godt hvorfor de får ondt. 

“Jeg motionerer ikke nok”

“Jeg sidder for meget på arbejde”

“Jeg er overvægtig”

“Jeg er for stiv”

“Jeg spænder op når jeg er stresset”. 

Etc. 

Men nogle kan faktisk ikke finde en god forklaring på hvorfor de har ondt i lænden. De er normalvægtige, de træner nogle gange om ugen og bruger måske endda hæve-sænkebord på kontoret. Men alligevel får de ondt. 

 

Måske kommer det fra nyrerne

Ofte er nyrerne årsag til smerter nede i den nedre del af lænden, dvs. nyrerne skaber refereret smerte fra nyreområdet ned til den nedre lænderyg.

Nyrerne har mange livsvigtige funktioner i kroppen. De er blandt andet ansvarlige for udrense blodet, så vi kan skille os af med affald og toksiner, som vi har fået ind gennem vores mad. Af den ene eller anden grund kan nyrerne blive belastet og det kan skabe smerter andetsteds i kroppen. For eksempel nede i lænderyggen. 

Udover at nyrerne har disse vitale funktioner for den menneskelige organisme, så sidder de også et sted som bio-mekanisk har stor indflydelse på resten af kroppen, så det er egentligt ikke mærkeligt når man finder ud af at problemer omkring nyrerne kan skabe problemer andre steder. 

 

Lokale muskler, som er vigtige

Der findes en enormt vigtig muskel, som løber fra forsiden af din rygsøjle (omkring nyre-området) gennem din mave og bækken ned til indersiden af dit lårben. Den muskel hedder ilio-psoas.

Hvis den muskel fungerer dårligt, så kan den skabe et hav af problemer fra lændesmerter, knæsmerter, fordøjelsesbesvær med mere. Men den er også meget vigtig i forhold til at stimulere nyrerne. Eftersom den hæfter omkring det samme område som nyrerne og mellemgulvet ligger i, så er den også ansvarlig for at bringe bevægelse (og således blod) gennem det område. Hvis den er stiv og svag, så vil blodflowet også være hæmmet, hvilket kan påvirke den generelle funktion i området. 

Psoas hænger også bindevævsmæssigt sammen med bækkenbunden, som igen refleksivt spiller sammen med vores kernemuskulatur. For således at få en god psoas funktion er det også vigtigt at man forstår hvordan man får de enkelte dele til at arbejde sammen. 

Den oversete sammenhæng mellem ben og nyrer

 Som vi husker så hæftede psoas-musklen på indersiden af lårbenet. Hvis vi kigger på de kinesiske akupunktur meridianer, så kan vi se at nyre-meridianen løber ned langs indersiden af benene. Derfor er det også vigtigt, at vi husker at stimulere både smidighed og styrke gennem benene og i særdeleshed indersiden af benene, hvis vi ønsker at stimulere blod (og energi) flow til nyrerne. 

De gamle kinesere havde ret

Kigger man tilbage til de gamle kinesere og den overleverede visdom fra kinesisk medicin, så ser man her, at nyre-ubalancer er forbundet med lænde- og knæsmerter. Har man således smerter i disse regioner vil man inden for kinesisk medicin ofte kigge på nyrerne og se om noget er i ubalance. Dvs. de udvider perspektivet fra at være rent bio-mekanisk (“jeg har ondt i knæet – fix det!”) til også at inkludere spørgsmål ang. Søvn, kost, stress, følelser, mm.

Hvad kan du gøre for at passe godt på dine nyrer?

Der er mange måder at stimulere nyrerne på, men der er også mange faldgruber. Området omkring nyrerne er ofte et ganske stivt område, hvor lænderyggen selv er ganske mobil og bevægelig. Det betyder at man faktisk er nødt til at lære at stabilisere lænderyggen for at kunne bevæge det stive område og det kræver nogle gange lidt øvelse.

Heldigvis er der nogle ting som kan gøre det lidt lettere…

Grundlæggende set så stimulerer man området gennem sidebøjning, rotation, foroverbøjning og bagoverbøjning.

Der findes to øvelser som kan være et godt (og ikke for kompliceret) udgangspunkt for mange.

Det første er et psoas-stræk. Det kan du lære hvordan man gør her.

Dette psoas-stræk er ikke det mest specifikke psoas-stræk i forhold til nyrerne, men det er et vigtigt udgangspunkt før man går videre. 

Udover psoas er det vigtigt, at man stimulerer indersiden af benene, hvilket kan gøres gennem en yogaøvelse ved navn upavistha konasana

Se billede her.

Det er vigtigt i begge disse øvelser at: 

  • Sædeknoglerne kører under og frem – dvs. Du skal mærke at din mave aktiverer og at din lænderyg bliver lang.
  • De nedre ribben bliver holdt inde – kan du se at dette forhindrer lænden i at bevæge sig og tvinger midt-ryg til at komme på banen?

Hvis du også vil prøve med kompression, så er en yogaøvelse såsom mayurasana meget god, da albuerne presser ind i en afslappet mave, hvilket tillader at området omkring nyrerne bliver trykket og masseret. Det er dog bedre at lære denne øvelse direkte fra en lærer, da der er mange måder som man kan modificere den på, så den bliver tilgængelig for begyndere. 

Husk at djævelen ofte gemmer sig i detaljerne. Hvis du har svært ved at ramme ind i områderne, så kan det være at du har brug for lidt individuel hjælp. Du er altid velkommen til at kontakte mig på kasper@tairoklinik.dk og booke en tid, så vi kan blive klogere på dit problem. 

Kategorier

Om Kasper

Om Kasper

Jeg er kropsnørd af passion og profession og ejer af Tairo Klinik og Buteyko Center i Aarhus, hvor jeg hjælper folk med alle slags problemer til at blive smertefri og finde balance i deres kroppe.

Jeg er uddannet på The Rolf Institute of Structural Integration i USA. Jeg har taget mere end 40 supplerende kurser og har 5000 behandlingstimer bag mig.

Den Ultimative Guide til Smertefri Nakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få øvelserne med det samme, så du kan gå i gang allerede i dag.

Tak for din tilmelding! Du skal først bekræfte din tilmelding for at få øvelserne. Tjek din SPAM hvis du ikke kan finde vores email.

Pin It on Pinterest