Vi er nu ved den tid, hvor mange af os beslutter sig for at sætte ændringer i gang for det kommende år. I den forbindelse vil vi fra Tairo Klinik gerne gøre opmærksom på nogle enkelte ting som du let kan gøre i din hverdag og som vil have en gennemgribende virkning på dit overordnede helbred.

1. Sid korrekt – find dine sædeknogler

I det moderne samfund tilbringer vi alle en stor mængde tid siddende. Af den grund er det også utroligt vigtigt at vi sidder på en måde, som er sund og understøtter kroppens grundlæggende funktioner. Det vigtigste du kan gøre her er at blive bevidst om dine sædeknogler, så du kan få et stabilt fundament når du sidder ned. På den måde bruger du mindst mulig energi og du får en sundere ryg og bedre vejrtrækning.

Du kan læse mere om hvordan man finder en god siddeposition her.

UPDATE: I denne video demonstrerer Kasper god siddeteknik.

2. Stå korrekt – undlad at skyde dit bækken fremad, dvs. find neutral bækkenposition

Vi vil alle gerne have en god, rank kropsholdning, men ofte er der meget forvirring omkring hvad en god kropsholdning er. Et gennemgribende mønster hos mange mennesker er tendensen til at skubbe bækkenet fremefter. Dette fører ofte til ekstra tryk i lænden, nedsunken brystkasse, hæmmet vejrtrækning, dårlig fordøjelse, rundede skuldre og fremskudt hoved – alt dette blot pga. fundamentet ikke længere understøtter delene ovenover. Dette er illustreret i det midterste af de tre illustrationer.

Hvis du genkender dig selv i dette mønster, så prøv at lege med følgende: Uden at korrigere for bækkentilt, så prøv at bringe bækkenet bagud, dvs. tilbage mod midtlinjen, og mærk hvordan nakke, skuldre, bækken, knæ og ankler pludselig er stabilt stablet oven på hinanden. En enkelt ændring og hele systemet kommer til at fungere og hvile mere effektivt. (video kommer snart)

I denne position forebygger vi rygsmerter, fremmer god vejrtrækning, giver plads til organerne så fordøjelse og andre vitale processer bliver bedre, vi undgår nakkesmerter, skuldersmerter og meget, meget mere.

UPDATE: I denne video demonstrerer Kasper neutral bækkenposition.

3. Træk vejret – udnyt din fulde vejrtrækningskapacitet

kvinde-vejrtrækning

Vi trækker vejret ca. 30.000 gange om dagen. Det er en funktion vi ikke kan være foruden og som sådan er det vigtigt at kigge på hvordan vi kan optimere den. I udgangspunktet fungerer vores vejrtrækning ubevidst og vi behøver ikke tænke det store på den. MEN med dårlig kropsholdning er det ikke længere muligt at få det optimale ud af din vejrtrækning, da kropsholdningen kan gøre en fuld vejtrækning anstrengt og ubehageligt. Derfor er det vigtigt at vi tilbringer nogen tid på at forbedre vores kropsholdning, da vores vejrtrækning på den måde bliver en allieret i arbejdet med vores sundhed.

Med en god vejrtrækning får du mere energi og dine organer får en sund massage i det mellemgulvet bevæger sig op og ned. Desuden hjælper vejrtrækningen til at holde din ryg sund og rask.

Der er mange flere ting vi kan tage fat på i det nye år, men dette er 3 forslag som vi alle kan arbejde på her og nu og som vil gøre en forskel for dit helbred.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til at komme godt i gang i det nye år, så kontakt Tairo Klinik nu.

Den Ultimative Guide til Smertefri Nakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få øvelserne med det samme, så du kan gå i gang allerede i dag.

Tak for din tilmelding! Du skal først bekræfte din tilmelding for at få øvelserne. Tjek din SPAM hvis du ikke kan finde vores email.

Pin It on Pinterest