Brystkassen er hjem til vores hjerte og lunger – absolut vitale organer for vores trivsel og overlevelse. Det er ikke tilfældigt at disse organer er beskyttet af vores ribben! 

En af de primære opgaver for brystkassen er at skabe en balance mellem behovet for at beskytte disse vitale organer og behovet for at bevæge den del af kroppen. 

Der skal således være en tilpas balance mellem stivhed og elastisk potentiale, så vi stadig kan bevæge os frit. 

Nøglen til en sund brystkasse

En del af behovet for bevægelse kommer til udtryk gennem vores vejrtrækning, hvor brystkassen udvider sig og trækker sig sammen. 

Vi trækker vejret ca. 25.000 gange dagligt og med hver vejrtrækning får ribbensmusklerne en blid massage. Udover at massere musklerne, så masserer mellemgulvet (diafragma) andre vitale organer i bughulen (såsom leveren) og hjælper til at bevæge lymfe tilbage gennem systemet. Desuden understøtter god vejrtrækning fordøjelsessystemet.

Brystkassen er ikke bare hjem til vigtige organer og fysiologiske processer, men er også stedet hvor vi som mennesker har tendens til at mærke vores blokerede følelser. Stress, angst, nedtrykthed, depression, træthed, mm. kommer alle til udtryk i brystkassen. 

Og når følelser sidder fast, så påvirker det fysiologien og bevægelsesfriheden i området. Men det går også den anden vej – vi ser ofte at arbejdet med at frigøre brystkassen gør at man kommer i kontakt med sine følelser, så man endelig kan få dem bearbejdet.

Derfor er fri vejrtrækning absolut topprioritet

I Rolfing 10-serien forsøger vi at forbedre kropsholdning og kropsfunktion gennem arbejde med hele kroppen. Det første vi gør er dog at sikre os at kroppen har de givne ressourcer som skal til for at forandre sig. 

En af de vigtigste ting er at vejrtrækningen er fri.

Er vejrtrækningen hæmmet af spændinger i brystkassen eller af låsninger i brystryggen, så vil vi også være begrænsede i mange andre aspekter af vores funktionalitet. Vi trækker trods alt vejret 25.000 gange om dagen, og selv den mindste spænding kan blive et stort problem, når man gentager det så mange gange.

Husk det er ikke bjerget i horisonten, men den lille sten i din sko, som gør at du ikke kan fortsætte.

 

Mange problemer men samme årsag

Ineffektiv vejrtrækning kan således skabe problemer med nakke, skuldre og arme, men kan også føre til fordøjelsesbesvær og lændesmerter. 

God, effektiv brug af vejrtrækning involverer mellemgulvet/diafragma. Når mellemgulvet trykker ned, så masserer den fordøjelsesorganer og lændemuskulatur gennem den ændring af tryk som finder sted i bughulen, hvilket øger blodgennemstrømning og styrke i området. På den måde holder du muskler og organer i og omkring bughulen sunde. 

Vejrtrækning og stress

Ineffektiv, ikke-diafragmatisk vejrtrækning er også forbundet med stress.

Brug af mellemgulvet har en tendens til at stimulere det para-sympatiske nervesystem, hvilket fremmer fordøjelse og heling.

Bruger man i stedet de sekundære vejrtrækningsmuskler (såsom ribbensmuskler og nakke/skuldre), så stimulerer vi det sympatiske nervesystem, også forbundet med kamp og flugt – og her er der ingen tid til at hele og fordøje. Konsekvens: helbredet skranter.

Forestil dig hvordan det må føles at være i en krop, som hele tiden er i en kamp eller flugt tilstand. Og forestil dig, hvor svært det må være at slappe af og give slip, når man hele tiden er i alarmberedskab.

Bevæger din brystkasse sig frit?

En enkel måde at bestemme om din brystkasse bevæger sig frit er at se på din vejrtrækning. Se dig selv i spejlet mens du trækker vejret.

  • Udvider din brystkasse sig i alle retninger?
  • Bevæger siderne sig?
  • Kommer vejrtrækningen om i ryggen?
  • Kan du fylde lungerne uden at løfte skuldrene?

Svaret skulle gerne være ja til alle spørgsmålene – ellers taler sandsynligheden for at du kan have glæde af at arbejde med brystkassen. 

Og selv hvis svaret var ja til alle spørgsmålene, så spørg dig selv: føles det let, ubesværet og naturligt at trække vejret på den måde? Eller oplevede du stor indre modstand? Hvis du kan svare ja på sidste spørgsmål, så er der også noget at tage fat på her, for ikke alene skal man kunne det – det skal også føles dejligt og naturligt.

 

Det skal du gøre

Som du kan se så betyder brystkassen enormt meget for vores krops funktionalitet og velvære. Derfor er det næste trin også selvindlysende:

Frigør din brystkasse og din vejrtrækning, og så har du taget det første skridt mod et sundere liv, idet du har forbedret mulighedsbetingelserne for dine organers funktion. Du reducerer din stress og bringer dit nervesystem ind i en tilstand hvor heling, restitution og fordøjelse er i højsædet.

Er det ikke et godt udgangspunkt for et sundt og lykkeligt liv?

Det tænker vi indenfor Rolfing – derfor starter vi med at arbejde med dette i den første behandling i 10-serien, så det rigtige fysiologiske fundament er støbt.

Hvis du kan mærke at din brystkasse har brug for en kærlig hånd, men at du ikke rigtigt ved hvordan, så kontakt mig endelig. Om det skal være gennem 10-serien eller blot enkelte fokuserede sessioner, så kan du få hjælp til at få din brystkasse tilbage til optimal funktion.

brystkassen-rolfing 

PS:

Der er er meget mere at sige om brystkassen og god vejrtrækning. I Rolfing arbejder vi på at frigøre brystkassen, så vi kan trække vejret frit og som vi ønsker. Men bare fordi man kan tage store, dybe indåndinger, så betyder det ikke at det altid er det mest hensigtsmæssige!

Tværtimod er en lille vejrtrækning ofte det fysiologisk set bedste, da du den vej igennem udnytter din ilt bedre, men det vil jeg fortælle mere om en anden gang.

Kategorier

Om Kasper

Om Kasper

Jeg er kropsnørd af passion og profession og ejer af Tairo Klinik og Buteyko Center i Aarhus, hvor jeg hjælper folk med alle slags problemer til at blive smertefri og finde balance i deres kroppe.

Jeg er uddannet på The Rolf Institute of Structural Integration i USA. Jeg har taget mere end 40 supplerende kurser og har 5000 behandlingstimer bag mig.

Den Ultimative Guide til Smertefri Nakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få øvelserne med det samme, så du kan gå i gang allerede i dag.

Tak for din tilmelding! Du skal først bekræfte din tilmelding for at få øvelserne. Tjek din SPAM hvis du ikke kan finde vores email.

Pin It on Pinterest